zondag 2 oktober 2011

12 Tips om een No-Buy te overleven


Veel meiden die beautyblogs lezen zullen natuurlijk wel houden van alles wat uiterlijk-gerelateerd is. Overal zie je de meest geweldige producten langs komen en het liefst zou je alles willen hebben. Soms laat je je eens flink gaan en dan ineens staan de financiën er wel heel sneu voor.. Tijd om de zaakjes weer op orde te krijgen, tijd voor no-buy!

De term 'no-buy' zie je vaker langskomen in het beautyblog wereldje. Het houdt in dat je een bepaalde periode geen onnodige beauty-aankopen mag doen. Zelf heb ik ook wel eens zo'n periode. Maar vaak mislukt het me, daarom ben ik goed gaan nadenken erover en heb ik wat manieren bedacht waardoor het volhouden net iets beter haalbaar is.

1. Beginnen met een no-buy is geen moment vol vreugde. Analyseer eerst de situatie even, wat koop je het meest? Wat is echt overbodig en wat heb je echt nodig? Wat gaat snel op en wat niet? Als je bijvoorbeeld vooral nagellak koopt wat je in overvloed hebt, verbied het jezelf dan niet tijdens je no-buy verzorgingsproducten te kopen als die thuis op zijn. Oftewel, maak het jezelf niet te zwaar! Dat geldt ook voor de duur van je no-buy! Winkel je wel eens een week gewoon niet, dan zal een maand misschien niet zo'n ramp zijn. Sta je een paar keer per week te neuzen voor de schappen, probeer het dan eerst eens twee of drie weken.

2. Tell people! En ik ben hier dus geen fan van, andere mensen vertellen dat je een no-buy begint. Maar het is wel een stok achter de deur! Want je wilt toch juist niet dat het mislukt? Voor jezelf niet en om geen boze blikken van je ouders of partner te krijgen.. Of doe het samen met een vriendin, steun en begrip van iemand in hetzelfde schuitje kan goed helpen. Gedeelde smart, is halve smart!

Nog meer stokken achter je deur nodig? Maak afspraken met anderen. Als het één week goed gaat, ga je in het weekend gezellig iets doen met je vriend(in), vrienden of familie als beloning. Met iets leuks om naar uit te kijken heb je meer motivatie om vol te houden.


3. Ga je stash doorpluizen en opruimen. Alles eruit en re-organiseren. Misschien kom je wel producten tegen die je helemaal was vergeten en herontdek je het één en ander. Gooi of geef weg wat weg kan, je kunt zelfs eventueel sommige producten proberen te verkopen, het internet is daar een prachtig medium voor. En jij hebt gelijk wat extra geld en wat ruimte in je stash voor als die no-buy eindelijk voorbij is!
Kijk eens statistisch gezien naar je stash. Waar heb je het meest van? Wat vind je het leukst om te kopen en wat het leukst om te gebruiken? Waarvan wil je nog wel wat meer verschillende kleurtjes of soorten?

4. Heb je een grote stash waar nog veel ongebruikte producten inzaten? Geef die dan een prominent plekje in je stash. Zodat ze voor het grijpen liggen en je ze ook daadwerkelijk eens gaat gebruiken! Je kunt van iets wat je al lang hebt liggen maar voor het eerst gebruikt alsnog dat Yay! Iets nieuws!-gevoel krijgen!


5. Door overzicht op je stash te hebben kun je beter bepalen wat je wel en niet wilt. Dus wat wil je? Maak een wishlist! Al is het alleen voor de fun of om te kijken waarvan je nog graag veel wilt. Je bent toch lekker met 'nieuwe cosmetica' bezig terwijl je nog geen geld uitgeeft. Ook kan dit voorkomen dat je na je no-buy gelijk weer veel gaat kopen wat ergens onderin je stash belandt.

6. Ga jezelf niet kwellen in de 'verleidelijke winkels'. Heb je bijvoorbeeld shampoo nodig? Ga dan eerst kijken of die niet in de supermarkt te koop is, in plaats van bij de drogist waar ook schappen vol make-up zijn. Bedenk je uit welke winkels je nooit zonder lege handen komt en zet die in gedachten in de 'gevaren zone'. Voor mij zijn dat dus de Kruidvat, Douglas en Sephora, hier moet ik gewoon wegblijven als ik niets wil kopen. Als je er echt iets moet kopen (je vertrouwde dure dagcrème die op is) neem dan iemand mee die jou van het schap van dat product naar de kassa sleept en weer gelijk naar buiten.

7. Hetzelfde geldt trouwens voor internet en foldertjes. Al die mooie aanbiedingen doornemen helpt niet. Helaas kunnen ook blogposts over iets waar je erg naar verlangt de verleiding akelig groot maken. Blijf ook niet na het maken van een wishlist staren naar alles wat je graag wilt hebben op webshops of eindeloos dwalen op Ebay. It hurts..


8. Krijg het te druk om te shoppen! Als ik mezelf kan wijs maken honderden nagellakjes nodig te hebben, kan ik mezelf ook wijs maken het te druk te hebben om te gaan shoppen. Zo ga ik vaak gewoon na school, omdat het kan, de stad in. Niet doen! Steek die vrije tijd in je studie, werk, huishouden, vrienden en familie, sport, blog of wat dan ook. Er is genoeg zinvols en leuks te doen, je krijgt die tijd zonder te shoppen ook gevuld zonder je te hoeven vervelen.

9. Als we toch bezig zijn met onszelf van alles wijs te maken, change your state of mind! Denk niet "Ik mag geen make-up kopen, maar ik wil het zo graag" verander het in "Ik mag make-up kopen, maar ik wil het niet". Zeg dit desnoods elke dag in de spiegel een paar keer tegen jezelf voordat je de deur uitgaat. Over een tijdje wordt het waar.

10. Aaah, daar is de verleiding weer! Prachtige nieuwe limited edition collecties midden in je no-buy. Oh jee, wat nu? Veel is erna niet meer te krijgen of alleen voor belachelijke bedragen op Ebay! Duik je stash in op zoek naar soortgelijke producten en ga alles lekker swatchen. Zo zie je echt hoeveel je hebt en kom je misschien tot de conclusie dat je niet nog meer bruine oogschaduws of rode lipsticks nodig hebt.. Hoe mooi die speciale M.A.C. verpakking ook is en hoe goedkoop die leuke van Catrice ook is. Als dat swatchen niet je ding is, kun je ook met je eigen producten proberen de make-up looks van de promotie foto's na te maken, ook een leuke bezigheid!


11. Wees creatief met wat gratis is. Ga op internet opzoek naar DIY tutorials en ga lekker zelf aan de slag met spulletjes die je al hebt liggen! Snuffel eens door de make-up van je moeder of zus (als zij daar niet woest van worden dan!) en vraag of je af en toe iets mag lenen. Of ruil wat spulletjes met een vriendin. En tadaa, DIYen, lenen, ruilen = producten die voor jou 'nieuw' zijn zonder geld uit te geven!

12. Kijk vooruit, bedenk je hoeveel geld je aan het besparen bent. Wees er vooral trots op! Laat ook al die mensen die weten dat je een no-buy-periode hebt weten dat het goed gaat. En uiteindelijke is 'ie hopelijk zo voorbij!

Ik hoop dat sommige van jullie iets aan deze tips zullen hebben. Maar om er maar vanaf te zijn: deze dame gaat er nu mee van start! Het wordt echt hoog tijd dat ik niet continue van alles koop wat ik niet nodig heb. Ik ben dus van plan geen make-up en nagellak te kopen, niks noppes nada! Dit zal duren totdat de Catrice Big City Life LE uitkomt, want daarvan moet ik gewoon het één en ander hebben. Maar tot die tijd, een paar weekjes maar dus, ga ik keihard mijn best doen om me in te houden.

Heb jij wel eens een no-buy-periode gehad? Was het een succes of niet?

Liefs,
Maud