zaterdag 12 november 2011

Mijn Eerste Make-up: Foundation



Foundation was zeker niet het eerste make-up item wat ik gebruikte. Één van de laatste zo ongeveer zelfs! Maar ik herinner me de ontdekking ervan als de dag van gisteren. En ook alle foute tinten die ik heb gedragen! Foundation is dan ook vrij lastig. De juiste kleur vinden, doorkrijgen hoe je het het mooist opbrengt, zorgen dat het zo blijft zitten. En ik was er absoluut niet handig mee!



Mijn allereerste eigen foundation, een vaste poeder van de Hema. Één van de weinige producten waarbij ik de pan heb geraakt! En waar ik het bijgevoegde make-up sponsje heb gebruikt.



Ik was 15 jaar, het uitgaansleven begon ik net te ontdekken. Samen maakte ik me van te voren met een vriendin op. Ze liet me deze poeder van de Hema zien. Een wondermiddel volgens haar. Ik had wel wallen die ik wou verdoezelen, dus interessant vond ik het zeker. Ze deed het bij me op (terwijl de rest er al op zat..) en ik vond het super uitzien in het slechte avondlicht. Een aantal dagen later kocht ik dezelfde. Blijkbaar in de kleur 04 (vast iets te donker voor mij), toen wist ik echt niet dat ik een beetje op de kleur moest letten. Volgens mij had ik niet eens door dat er verschillende waren!

Ik was bijna 16, toen ik net mijn (huidige) vriendje had ontmoet. Ik stond natuurlijk te popelen om mezelf mooi te maken voordat ik hem weer zou zien. De eerste keer dat hij me met full-face make-up zag schoot hij in de lach; "Haha, je ziet eruit alsof iemand een pak meel over je gezicht heeft gegooid!" Ik heb me de rest van de middag kapot geschaamd en nam mezelf voor nooit meer een poeder product over mijn hele gezicht te gebruiken.




Die vloeibare foundations leken me maar eng. Ik was al tot de conclusie gekomen dat ik er belachelijk bij had gelopen met mijn cakey powder face. Hoe kon een vloeibare dan ooit goed gaan?

Toch waagde ik me eraan en kocht deze van MaxFactor. De Lasting Performance foundation, in de lichtste kleur. En ik vond hem nog fijn ook! Mijn huid zag er een stuk egaler uit zonder dat heftige poeder-effect. Opdoen deed ik fijn met mijn vingers. Daar dacht ik niet verder bij na, ik wist niet eens dat het anders kon. Het effect was wat streperig door mijn vingerafdrukken en stiekem was de kleur te licht, maar het was al zoveel beter. Deze foundation gebruikte ik nog erg lang! Ik heb er nu zelfs nog één liggen die nog goed is (klein jaartje oud), wederom de lichtste kleur, die ik erg fijn vind voor in de winter.



Ik was 16 en in 2006 kwam het eerste seizoen van Holland's Next Top Model op tv. Als fan van America's versie ging ik dat ook volgen. Tijdens de reclames werd je dood gegooid met make-up. De Dream Matte Mousse van Maybelline kwam erg vaak langs (en soort gelijke oogschaduws). Ik was er wel nieuwsgierig naar (plus gevoelig voor al die reclame) en kocht 'em. En zo te zien heb ik nog erg vaak gebruikt ook. Dat terwijl hij in mijn herinnering helemaal niet zo fijn was. Ach ja, toen was ik ook een stuk minder kritisch op make-up producten.

Ik ben nu nog steeds veel meer van de vloeibare foundations. Poeder producten accentueren negen van de tien keer mijn droge huid te erg. Wel gebruik ik soms een transparante setting powder. En een bronzer of MSF doe ik ook wel over haast mijn hele gezicht. Kortom, ook qua foundation (en gezichts make-up) gebruik ik nu van alles en nog wat!

Hoe was jouw eerste ervaring met foundation?

Liefs,
Maud