zondag 14 augustus 2011

Mijn nieuwe camera!


Laat ik voorop stellen dat ik totaal geen verstand heb van fotografie. Er is ergens wel interesse, ik kan genieten van wat ik mooie foto's vind. Maar of dat fotografisch gezien goede foto's zijn? Geen idee!
Wel maak ik zelf al jaren lang erg veel foto's. Toen in het begin van de rondreis van deze zomer mijn oude camera het begaf zag ik het ook even niet meer zitten. Tot mijn lieve mama liet weten dat ze best een nieuwe cadeau wou doen voor mijn verjaardag.

Die verjaardag is op 11 september. Maar uiteraard mocht ik hem in gebruik nemen zodra dat kon. We waren nog op reis, geen winkels of websites waarop ik kon rondkijken, maar alleen mijn gedachtes over een ideale camera. Want als ik het (binnen een bepaald budget) voor het kiezen heb, wat kies ik dan?

Een grote spiegelreflex leek me super, daarmee zul je uiteindelijk vast wel de mooiste foto's kunnen maken. Maar zo'n camera is voor mij niet handig. Ik ben te lui om voor nagellak swatches of eotd-foto's mijn statief op te zetten. Dus dan moet ik zo'n groot ding in één hand vasthouden of constant hoog houden. Nee, niet handig.
Om mee te reizen is het nog onhandiger lijkt me. Van reizen kunnen genieten vind ik belangrijker dan de foto's die ik eraan overhoud. Ik zie mezelf niet met zo'n zwaar ding om mijn nek door ontwikkelingslanden lopen. En trouwens ook niet door wereldsteden, woestijnen en jungles. En nog heel veel meer reizen staat wel op de planning!

Een dilemma kon je het wel noemen. Tot ik me een camera herinnerde met vormen zoals ik die nooit eerder zag. En die koos ik! Een Sony NEX-5.






Het is een vrij compacte camera, met een gigantische (verwisselbare!) lens erop. Het ziet er vreemd uit, nogal uit verhouding. Al gaat het me absoluut niet om het uiterlijk van een camera.
Op de onderste foto is al te zien dat je er een losse flitser op kunt zetten, een zonnekap en dat het schermpje gedraaid kan worden.

De functies die er allemaal opzitten maken me erg blij! Het zijn er haast te veel om op te noemen. Ik vind het heel fijn dat de camera binnen no-time opgestart is en dat de 'Intelligent Auto' stand ook echt slim is en omgevingen herkent. De kwaliteit van die foto's is super, de kleuren komen overeen met de werkelijkheid en ze zijn haarscherp. Dit lijkt me ideaal voor op reis, als je ergens even snel een foto van wilt maken.
Hetzelfde geldt voor het knopje waarmee je direct begint met filmen. Filmen kan deze trouwens ook in HD, maar dat heb ik al vergeleken met mijn video-camera, die ik daarvoor toch geschikter vind (beter geluid vooral).

De 'Panorama Sweep (3D)' vind ik ook een erg leuke functie. Hiermee draai jezelf een half rondje terwijl de camera heel hyper foto's achter elkaar schiet. Ook weer iets wat op reis heel leuk is, als je bij een prachtig uitzicht staat of voor een erg hoog gebouw. Daarbij heb ik een 3D-smart-tv, die de 3D panorama's echt tot hun recht laat komen.
Hier is een gewone panorama foto van de tuin, zonder deze functie (of groothoek-lens) zou ik nooit beide heggen erop hebben gekregen!



Het ruim kunnen aanpassen van de sluitertijd en ISO vind ik ook heel fijn. Net als het blurry maken van achtergronden, dat vind ik vooral leuk voor product foto's voor mijn blog.


Normaal..


..en blurry!

Ik word ook heel blij van de ontzettend scherpe close-ups die ik ermee kan maken. Vooral bij nagellak vind ik dat fijn. De foto's laten elk detail in de lak zien, en elk glittertje en lelijk velletje langs mijn nagelranden!


Ik ben helemaal gelukkig met mijn nieuwe camera! Af en toe is het nog wat onwennig en zit ik naar functies te zoeken, maar ik begin het al steeds beter te onthouden. Foto's maken voor mijn blog is nog leuker geworden en ik kan niet wachten totdat ik dit schatje mee op reis kan nemen.

Nog wat willekeurige foto's die ik zelf wel goed gelukt vind:











Ik ben dus helemaal tevreden over de Sony NEX-5. Zelf heb ik deze via Bol.com besteld. Ergens in de avond bestelde ik hem, de volgende dag was 'ie er, heel fijn! Daar kost deze €489.

Liefs,
Maud