zondag 10 juli 2011

Vakantie programma: Waar ga ik nou precies heen?



Het lijkt erop dat het traditie begint te worden om in de zomer met mijn moeder een rondreis te maken. En dat vind ik helemaal geweldig! Voorgaande jaren gingen we naar de VS, iets waarvan ik wel het één en ander wist. Bij het zien van een route-kaart wist ik dan wel waar we heen gingen. Maar dit jaar had ik dat minder, dus heb ik het even op een rijtje gezet!

Ik wist natuurlijk wel dat we naar Midden-Amerika zouden gaan. Mexico, Guatemala en nog even door Belize en Honduras, ook dat wist ik al. Maar wat ik daarvan kon verwachten wist ik niet. Dus heb ik even wat foto's opgezocht en die op chronologische volgorde gezet.



Na een vlucht van ongeveer dertien uur komen we aan in Cancún. Een prachtige badplaats, waar we maar even van kunnen genieten. We blijven maar één nacht en vertrekken de volgende ochtend erg vroeg.





En de volgende ochtend komen bezoeken we Chichén Itzá! Een erg beroemde oude Maya-stad en één van de zeven nieuwe wereldwonderen. Hier bevindt zich de piramide van Kukulcán (onderste foto) en The Temple of Warriors (bovenste). Ik heb dit altijd al heel graag in het echt willen zien, dus ik kan niet wachten!



Na het bezoek aan Chichén Itzá reizen we door naar Mérida. Een koloniale stad in de buurt van de kust. Verder heb ik geen idee, hoeft ook niet, want we zullen er alleen overnachten.




Vlakbij Mérida liggen de tempels van Uxmal, daar zullen we vroeg in de ochtend heen vertrekken. Ik had er eigenlijk nog nooit van gehoord, maar ik vind het er erg indrukwekkend uitzien alle foto's die ik heb bekeken. De rest van de dag zal een lange reis richting Palenque zijn, waar we ook zullen overnachten.



Palenque staat bekend om de tempels die diep in de jungle liggen. Wederom iets waarvan ik nog niet wist dat het bestond en wat me erg mooi lijkt.



Later die dag gaan we naar de Agua Azul, een lange rij lage watervallen met een schitterende blauwe kleur. Die helaas tijdens hoogzomer minder mooi blauw schijnen te zijn. Ah well, we kunnen er in zwemmen en dat maakt mij erg gelukkig!



We reizen door naar San Cristóbal, wat me een erg mooi plaatsje lijkt. Één van de weinige plekken waar we twee nachten blijven. Al gaan we de volgende dag wel nog naar San Juan Chamula, een indianendorp.



Na een rit door tropische hooglanden komen we in Guatemala, waar we als eerst in Panajachel komen. Een stadje aan het meer van Atitlán, omgeven door drie vulkanen. We gaan waarschijnlijk een boottocht over het meer maken in de middag.



Dan gaan we door naar Antigua. Wederom een mooi koloniaal stadje gelegen aan een meer, omringd door vulkanen. Onderweg stoppen we in de middag nog misschien bij een grote markt, in (hou je vast!) Chichicastenango. Leuke plaatsnaam :)



We vertrekken vroeg richting Honduras, waar vlak over de grens de ruïnes van Copán liggen. Die gaan we die dag erg uitgebreid bekijken :)





De volgende dag gaan we alweer terug naar Guatemala, naar Rio Dulce. Een schattig plaatsje gelegen aan een rivier. Die dag zullen we ook nog een boottocht maken naar het Caribische Livingston. Ik kon het nier, want het is ontzettend klein. Het laat me erg aan Jamaica denken, op de foto's die ik ervan heb gezien dan. Heel veel zin in dus!



Door naar Flores, een stadje wat op een eiland ligt. Vroeger was het een belangrijke handelsplaats voor de Maya's. We verblijven hier in een mooi hotel (een groot deel van de reis namelijk niet ^^) aan het meer.



De volgende dag gaan we iets bezoeken waar ik heel erg naar uitkijk! De tempels van Tikal, weer een oude Maya stad verscholen in de jungle. Ik hou van tempels, ruïnes, geschiedenis en dit ziet er gewoon schitterend uit! Helemaal het Jungle Book-gevoel. Hoe vroeger je hier komt, hoe groter de kans is dat je zeldzame paradijsvogels, toekans, apen 'en andere zoogdieren' (wat bedoelen ze daarmee?!) zult zien. Beestjes vind ik ook zeker wel leuk, al hoeven het geen grote gevaarlijke beestjes te zijn.



De volgende dag gaan we dus waarschijnlijk wel wat gevaarlijkere dieren zien. In Belize zullen we een lange en langzame rit langs rivieren omhoog maken. Hier zitten veel grote leguanen. Dit lijken mij erg mooie en aparte dieren om fijn vanaf een afstandje te bekijken. Verder zullen we in Belize niet veel meer doen, nog overnachten en weer doorreizen naar de eindbestemming.



En dat is Playa del Carmen! Hier verblijven we nog twee dagen in een fijn hotel. Even lekker aan het strand liggen en bijkomen! We hebben elke dag een druk programma en zullen waarschijnlijk alle voorgaande dagen om 6u. 's ochtends opstaan. Maar ik ga ook zeker zwemmen in de heerlijk warme Golf van Mexico!

Ga jij deze zomer op vakantie? Waarheen?

Liefs,
Maud

PS. Vanmiddag komt er om 15.00u. nog een beauty-related artikel online!