vrijdag 29 juli 2011

Reisverslag: Rondreis Midden-Amerika


Maya-ruïnes, bergen, watervallen, indianendorpjes, apen, leguanen, hitte, hoge luchtvochtigheid, tequila en de Caribische Zee. Midden-Amerika is me erg goed bevallen! In het vliegtuig (van Martinair) bleef ik steeds weer per ongeluk 'Gracias' zeggen tegen de stewardessen en thuis viel het weer vies tegen. Ik denk en droom dus nog lekker veel over alle plekken waar ik geweest ben de afgelopen weken.


De eerste paar minuten uit het vliegveld van Cancún merkte ik het al. Ik wou een foto nemen van een 'Welcome to Mexico' bord, maar mijn camera deed het niet meer! Gewoon niets! Bezorgd heb ik in het eerste hotel de accu gelijk nog eens proberen op te laden. Die gaf direct al aan vol te zijn, latere pogingen hielpen niets.. Dat was even schrikken! Gelukkig heb ik nog foto's kunnen maken met de video-camera. De kwaliteit is wat wisselvallig helaas.



De dag erop vertrokken we al richting Chichen Itza, ik heb dus amper iets van Cancun gezien en me in het hotel druk gemaakt om mijn camera.
De eerste glimp die ik van het wereldwonder zag was van de Piramide van Kukulcán, die had ik me toch iets kleiner voorgesteld, al komt hij ook op mijn foto's niet zo groot over..







Een ander bekend deel van Chichen Itza is de Temple of Warriors. Verder waren er nog veel meer delen, kleinere ruïnes. Het is duidelijk dat dit één van de zeven nieuwe wereldwonderen is, we waren er vrij vroeg, maar er waren al heel wat mensen. Later in de ochtend werden dit er nog veel meer. Ook waren overal kraampjes langs de wandelpaden die grotendeels dezelfde souvenirs verkochten. Ik snap zoiets wel van de bevolking.. maar toch, het doet af aan de mooie sfeer die op zulke plekken kan zijn.

Op het einde begon het nog even heel hard te regenen, we hadden niets van paraplu's of poncho's bij ons en konden als twee verzopen katten de bus in.



De een lange rit over een opengebroken weg die eindeloos leek, kwamen we aan in Merida. We hebben een klein hapje gegeten en wat gedronken in een kroegje. 's Avonds was ik al weer vroeg moe, misschien kwam dat ook door de tequila..



Vroeg uit bed en weer vroeg op weg, naar Uxmal. Ook hier stond een gigantische piramide, ik vond het een heel indrukwekkend gezicht. We waren erg vroeg, dus er waren amper mensen en ook geen souvernir-stalletjes. Dat was wel bijzonder, zo alleen -met onze groep dan- er rondwandelen.


Er zaten ook leguanen, die fijn stil bleven liggen voor wat foto's :)









Overnachten gingen we veel verderop in het land doen. De busrit was erg lang, maar wel best mooi. Het landschap veranderde vanaf de vlakke kustgebieden, naar wat glooiend, met meer tropische vegetatie. Tegen het einde van de rit zaten we in de bergen, waar duidelijk een tropisch klimaat hing.
We gingen in een leuk restaurant eten, waar zich na het eten een apart tequila ritueel afspeelde.







Eerst stond de man wat met het glaasje te zwaaien en te roepen (ik verstond alleen ariba!), vervolgens rapido achterover slaan en dan werd er nog wat met je hoofd gerammeld. Ik ben geen drinker ofzo, maar dit vond ik wel grappig en gezellig.





's Ochtends vroeg kwamen we weer bij prachtige Maya-ruïnes. Die van Palenque. Ik vond ze schitterend, het lag behoorlijk diep in de jungle en je mocht er op sommige ruïnes. De tweede foto is dan ook vanaf een hoge tempel genomen. Het uitzicht was geweldig, tropisch regenwoud tot aan de horizon.





Vlakbij lag nog een heel mooi stukje regenwoud wat best begaanbaar was. Met een mooie waterval en een touwbrug erlangs. Van natuur kan ik ook zo erg genieten, en dit was niet de enige mooie natuur die we die dag gingen zien!



We gingen nog door naar de Agua Azul watervallen. Ze waren niet azuurblauw zoals ze buiten het regenseizoen om zijn, maar ik vond ze wel best groot. Hogerop werden de hoogte verschillen steeds groter. We zijn langs de kant naar boven en beneden gelopen, erna heb ik nog gezwommen in een deel waar dat kon.



Die avond kwamen we in San Cristobal, een wat grotere stad. Ik heb hier heel slecht geslapen. Midden in de nacht begonnen ze ineens overal vuurwerk af te steken, vanaf vijf uur 's ochtends gingen de kerkklokken tekeer. We hadden een korte rit de bergen in, naar het indianen'dorpje' Chamula.



De weg het dorp in liep langs een onderkomen kerkhof, erna konden we niet meer veel foto's maken. Er gingen twee vrouwtjes met ons mee die zelf uit deze omgeving waren, maar iets moderner. Die vertelde ons dat de bevolking denkt dat hun ziel wordt gestolen als je hen fotografeert of filmt.



Mijn moeder en de twee vrouwtjes. Die klederdracht hadden vrouwen daar. Een lange fluffy rok, met daarop glimmende blousjes en gekleurde vestjes.



In Chamula lag het apartste kerkje waar ik ooit in ben geweest. Het zag er niet eens zo heel gek uit, maar wat binnen afspeelde was wel heel anders dan bij ons. Er was geen pastoor of priester en er stonden geen banken. De vloer lag vol met dennennaalden, er zaten mensen tussen die op dezelfde vloer wat kaarsjes zaten te branden en te bidden. Verderop werd een kip religieus de nek omgedraaid en ergens anders zaten ze in de vloer te beitelen. Langs de kanten stonden afschuwelijke kitsch beelden van heiligen uit allerlei religies en aan het plafond hingen slingers. Ik heb m'n ogen uitgekeken!



Na de lunch gingen we een boottocht maken, over de Cahuare rivier. Het eerste stuk was nog wat vlak, maar het duurde niet lang voordat we door een prachtige canyon heen voeren. Op het hoogste (vanuit ons gezien het diepste) punt was de canyon duizend meter. Er zaten apen en een alligators.




Kleintjes..


..en wat grotere.


Er was ook weer een schitterende waterval, er kwam niet zoveel water uit gevallen, maar de vorm was heel apart. Het leek wel een soort kerstboom.









De volgende dag gingen we Guatemala in! Zo'n grenzen zijn nogal anders dan de meeste in Europa, het duurde allemaal lang, je moest uitkijken voor diefstal en was behoorlijk corrupt.





De wegen waren afschuwelijk slecht! En.. onze bus begaf het! Hoog in de bergen! Gelukkig had een enkeling nog bereik, zodat de reisleider het busbedrijf kon bellen. Ineens was zo'n touringcar van een Franse rondreis gestopt, ze hadden nog genoeg plek in de bus voor onze groep. Dat was wel heel fijn, zo kwamen we toch nog op tijd aan in Panajachel.



Daar hebben we nog over een klein marktje gelopen. Het was nogal propperig en op sommige delen best druk. De kraampjes zien was wel even grappig.







's Avonds zijn we weer gezellig wat gaan drinken in een rock bar, het had wel iets weg van een Hard Rock Café, die vind ik altijd super leuk.
De volgende dag konden we pas goed zien hoe mooi ons hotel geleden was, want in de avonden regende het vaak. We zaten vlak aan een meer omringd door vulkanen.





En er liepen paden waar hangmatten hingen. We hebben even kunnen genieten van het fijne hotel. 's Middags staken we per boot het meer over, naar weer een apart soort indianen'dorp' (niet het Nederlandse formaat van een dorp). Die boottocht was ook weer erg mooi, maar helaas zijn alle foto's nogal wazig doordat 'ie behoorlijk snel ging.





Er werd op het plein een gammele kermis in elkaar gezet, zo anders dan wat we hier als kermis kennen. De bevolking krioelde vrolijk door elkaar op een typisch circus-muziekje. Na een tijd rond wandelen door het stadje moesten we weer even de bus in.



We kwamen laat aan in Antigua, maar daar hadden we de volgende dag alle tijd. Het was een erg mooie plaats, heel authentiek. Dat had mooie kanten, zoals de Spaanse bogen waarvan er veel zijn. Maar ook onhandige, alle stoepen en straten waren van losse stenen en haast onbegaanbaar. Iemand die hier een rollator of rolstoel nodig zou hebben is aan zijn plek gebonden, want zoiets zou gewoon niet werken.


We gingen over een plaatselijk marktje, echt iets voor de bevolking, met vooral veel eten en kleding die toeristen niet snel zouden kopen.




In Antigua had je ook veel zogenaamde 'Chicken busses'. Afgekeurde Amerikaanse schoolbussen worden opgekocht en kleurrijk gepimpt. Het is een openbaar vervoer voor de bevolking, die veelal manden met kippen mee die bussen mee in nemen.

Die avond gingen we eten in een wat chiquer restaurant. Het mooie was dat we een beetje schrokken van het bonnetje. We hadden geen drank kaart gezien en blijkbaar beide twee shotjes tequila op van omgerekend €9,50 per stuk!



Niet de mooiste foto, haha! Maar de grenzen waren dan ook absoluut niet leuk. We waren om vier uur 's nachts vertrokken vanuit Antigua, om drie uur opgestaan. En ik kan echt niet slapen in een bus, vooral niet als die stugge vering heeft en over opengebroken wegen door de bergen rijdt.
Na een lange tijd kwamen we bij de grens van Guatemala, samen met onze koffers de bus uit, een stukje door bloedheet niemandsland, berg op, met koffers.. wat was het vermoeiend! Vervolgens konden we door de douane van Honduras. Dat ging traag, heel traag. Ik ging als eerste, uit het gebouw kon je nog een halve kilometer je koffer over een kiezelpad sleuren. Toen kwam ik langs het gezellige bord met kogelgaten en vond onze bus voor de dag tussen de grote vrachtwagens.

Onderweg bleken overal vrachtwagens stil te staan langs de weg. Eronder hingen vaak hangmatten waarin de chauffeurs lagen te slapen.. Er bleek een iets te brede vrachtwagen over de enige (voor de bus) begaanbare brug te zijn gegaan en die zat vast. De brug was geblokkeerd!
Voordat ik me er heel druk om kon maken waren we gestopt in een klein dorpje. De reisleider begon tuk-tuks te verzamelen en zo gingen we nog een klein stukje (en over een smal bruggetje) naar de ruïnes van Copan!





Ik vond het er heel mooi! We hadden ook een leuke plaatselijke gids. Na een paar Maya tempels, ruïnes en noem maar op, merkte ik dat veel gidsen toch wel hetzelfde vertellen. Deze was erg interessant, ik zou graag voorbeelden noemen van alle prachtige verhalen over wat voor een geniale dingen Maya's allemaal deden met astronomie en architectuur, maar ik ben bang dat ik het niet allemaal te perfect heb onthouden.. dat zou dus een zweverig verhaal gaan worden.

De gids liet ons nog wat briefgeld zien, hierop stond precies het uitzicht wat we op die plek hadden. Al staan er nu bomen bij en is de rechter piramide afgeschermd.





En er zaten ara's! Ze vlogen er gewoon rond! Dat vond ik ook wel heel mooi :) Die dag reden we weer terug Guatemala in. Wat weer lang duurde, de rit en de grenzen. We gingen richting Rio Dulce.



Rio Dulce was erg mooi! Ons hotel ook wel. Fijn in het zwembad gezwommen met uitzicht op de rivier. Helaas had ons hotel niet de soort stopcontacten die we hadden verwacht.. onze wereldstekker kon er niet op en ik heb mijn camera niet kunnen opladen.

De volgende dag hebben we een boottocht gemaakt naar Livingston. Dat plaatsje zelf was niet zo interessant. Maar de boottocht wel! Er dreven op veel stukken waterlelies, erg mooi. Ook waren er kleine mangrove bosjes midden in de rivier, hierin hadden mensen hutjes gemaakt en die woonden er. Bijzonder om te zien. Ook vaarden er veel kleine kinderen rond in uitgeholde boomstammen. We hadden de hele reis al overal bij hotels zeepjes en shampoo's meegenomen, die konden we aan hun uitdelen. Het was leuk om te zien hoe blij ze er mee waren. Ook wel apart, die kleine kindjes alleen in zo'n bootjes, sommige met vis of krabben bij zich. Ik vond ze eng en die kindjes zaten er gewoon mee in een boomstam.

Na de lunch en de boottocht terug, gingen we naar Flores. Een stadje op een eiland, schiereiland inmiddels, er is nu een brug.



Hier hadden een fijn hotel met mooi uitzicht op het meer. Ook kon ik er weer mijn camera opladen! Daar was ik zo blij om! Vooral ook omdat we de volgende ochtend naar Tikal zouden gaan.



Bij aankomst kwamen me al meteen spinaapjes tegen. Leuk om zulke dieren in het wild te zien :)







Tikal ligt heel diep in de jungle, dat maakte het zo mooi! Ook kwam het helemaal niet toeristisch over. Sommige piramides mocht je ook nog op! Niet via de akelige trappen van de piramide zelf, maar via een akelig laddertje erlangs af. Ze waren rond de vijftig meter.





Ik was heel trots op mezelf dat ik erop was gekomen, maar maakte me ook wel zorgen over terug naar beneden.. dat vind ik meestal enger. Wel was het uitzicht het waard! Zo mooi..



Het trapje waarmee je de hoogste piramide op kon viel wel mee, zelfs mijn moeder is er mee op geweest! Vanuit daar zag je de andere twee hoogsten tegenover elkaar uitsteken. En jungle tot aan de horizon.. mooi!





En er kwam een vlinder op mijn voet zitten! Vriendlief zei nog dat het een mot was, maar ik vind het een vlinder.

Die avond hebben we met een deel van de groep nog wat gedronken in Flores, waar een heel mooie zonsondergang was.






De dag erna gingen we naar Playa del Carmen! We hadden een mooi hotel, helaas niet echt een het strand en helaas kon ik weer niets opladen. Na de eerste middag was die leeg.

Maargoed, weinig foto's van dus. Het strand was mooi! Hier en daar wel erg toeristisch, dat vind ik dan minder. Keiharde muziek, de stank van jetski's, volleyballen die je om de oren vliegen. Ik wil dan gewoon relaxed liggen op een handdoek, met mijn voeten en handen in het zand wroeten. Af en toe fijn zwemmen in de zee, die trouwens een erg lekkere temperatuur had!

In de middagen hebben we dus wat op het strand geleden, in de namiddag geshopt. Wat er wel leuk was! Niet veel make-up helaas ;) Al heb ik wel lekker goedkoop een MAC foundation gekocht, die ik ook echt nodig had. In de avonden gegeten en gedronken. Ik heb zelfs nog op een avond met wat jongeren van de groep staan te dansen in de branding van de zee, met weerlichten in de verte. Dat was zo'n leuk en uniek moment.





En als laatste het mooie strand en de mooie zee van Playa del Carmen. En mijn moeder met een potje zand (die spaart ze) en een tasje van MAC :)

De vlucht terug naar huis lijkt voor mij altijd een ramp. We vlogen grotendeels door de nacht, iedereen lag te slapen. Behalve ik.. Ik kwam erg suf op Schiphol, gelukkig kon ik toch nog wel heel enthousiast worden door mijn vriend te zien staan wachten.

Het was een erg mooie reis, weer een geweldige herinnering! Afgezien van mijn camera die kapot ging, ging gelukkig eigenlijk alles goed. Daarbij ben ik nu heel blij met mijn nieuwe camera, een Sony NEX-5, ik ga er vanmiddag flink mee aan de slag!

Ga jij dit jaar nog op vakantie? Of ben je al terug van een fijne vakantie?

Liefs,
Maud