zondag 22 mei 2011

Hoe ik mijn nagels verzorg



Sinds een tijdje krijg ik steeds vaker complimentjes over mijn nagels, hier op m'n blogje en in real life. Leuk! Ook heb ik hier vaker de vraag gekregen hoe ik mijn nagels lang krijg, ze verzorg enz. Dat leek me hartstikke leuk om op een rijtje te zetten in een artikel.



Ik ben geen expert op het gebied van nagelverzorging. Maar ik probeer graag wat er op de markt is, en tja, mijn nagels zijn best wel lang :) Dat is de vraag die ik het meest krijg en ook overal het meest voorbij zie komen. Hoe krijg je ze lang?
Voor mij is dit haast moeilijk te beantwoorden. Ze groeien toch gewoon? Hoe snel je nagels groeien en hoe sterk ze zijn wordt helaas voor een groot deel bepaald door je genen. Zelf heb ik deze gelukkig redelijk meezitten.

Maar er zijn manieren waardoor je ze iets sneller kunt laten groeien! Dus, hoe groeien ze sneller?



De groei van de nagel begint bij de nagelriemen. Deze goed verzorgen is dus best belangrijk als je wilt dat je nagels goed groeien. Als je niets met je nagelriemen doet, kunnen ze vast groeien aan je nagels. Zodra de nagels wat groeien, wordt dat ze moeilijker gemaakt doordat de nagelriem ze vast heeft. Als je nagels dan toch wat verder groeien, krijg je vaak scheurtjes in je nagelriemen.
Allemaal helemaal niet fijn en mooi! Maar gelukkig heel makkelijk te voorkomen. Als je regelmatig wat nagelolie over je nagelriemen doet (die dan ook voor de nagelriemen bedoeld is!) worden ze goed gehydrateerd en zien ze erg gelijk een stuk mooier uit. Ik heb er een van Herôme (Nourishing Nail Oil €10,99) en een van Essence (SOS Nail Oil), deze vind ik allebei erg fijn. Ze maken m'n nagelriemen soepel en mooi. Ook het nagelbed wordt er mooier door, gladder en harder.
Zelf doe ik één of twee keer per week wat nagelolie over mijn nagels, dat laat ik dan een kwartiertje intrekken en dan haal ik het er met een wattenschijfje af. Daarna duw ik mijn nagelriemen iets naar achter, als je dit doet lijken je nagels ook meteen al iets langer.



Een andere favoriet voor m'n nagelriemen is Lush Lemony Flutter. Deze nagelriemcrème is erg bekend en populair. Deze is speciaal voor je nagelriemen, het maakt ze dan ook echt zacht, soepel, mooi en gezond! De nagelriemen naar achter duwen gaat erna ook heel makkelijk. Ik ben er verliefd op. Dagelijks smeer ik het over mijn nagelriemen. Ik heb heel vaak het potje in m'n handtas, zodat ik tussendoor fijn wat kan smeren. 's Avonds staat 'ie op de salontafel, zodat ik daar fijn wat kan smeren. Ik denk dat ik het gemiddeld zo'n twee à drie keer per dag opsmeer. Dat kan, het is niet slecht voor je nagels en het is heel erg zuinig in gebruik. Lemony Flutter kost rond de €10, niet goedkoop, maar ik doe langer dan een jaar met een potje!



Als de onderste stukjes van m'n nagelriemen iets te ver over m'n nagels zijn gaan zitten, verwijder ik die met een 'cuticle remover', oftewel 'nagelriem verwijderaar'. Dit goedje smeer ik eroverheen, laat het een paar minuten intrekken, dan schraap ik de losgelaten stukjes nagelriem van m'n nagel af met een rosewood stick (soort saté-prikker). Dit gaat veel beter dan proberen die onderste laag onder je nagelrand in de drukken. Ik heb zelf één, van Manhattan (in sommige Kruidvat filialen -en Duitsland- te koop), en gebruik hem maximaal één keer per week. Als ik niet de rest van m'n nagel-verzorging verwaarloos, heb ik deze niet per se nodig.



De vorm van je nagels bepaald ook voor een deel hoe sterk ze zijn, als ze sterker zijn breken ze minder snel en zijn ze beter lang te houden. De twee nagelvormen die het sterkst zouden zijn, zijn vierkant en 'squoval' (een vorm tussen vierkant en ovaal). Zelf heb ik mijn nagels sinds een tijdje squoval. Ik merk inderdaad dat ze snel breken door stootje, dan toen ik ze ovaal/rond droeg.

Ze in model houden je het beste doen door je nagels te vijlen, dit is er beter voor dan knippen. Ook de manier waarop je je nagels vijlt bepaald hoe sterk de randen zijn. Je nagels 'zagen' is een grote zonde, dat is: woest heen en weer over hetzelfde stukje blijven vijlen. Zo maak je de nagelrand poreus en kunnen er sneller scheurtjes in komen. Als je één richting uit vijlt verminder je deze kans juist!



Zo vijl ik mijn eigen nagels. Ik begin aan één kant en vijl van de nagel af. Ik blijf niet al te lang op het hoekje vijlen want die wil een beetje vierkant houden, maar wel met een gladde hoek, geen spitse. Ik stop in het midden en herhaal dit aan de andere kant.

Wat ik ook een goede tip vind: je nagels vijlen als je een donkere kleur nagellak op hebt! Natuurlijk niet direct na het lakken, maar bijvoorbeeld vlak voordat je het eraf gaat halen. Zo zie je de vorm van je nagels het beste. De witte randen van je eigen nagels kunnen heel misleidend zijn, dus je kunt ze het beste niet zien.

Dan gaat de nagellak eraf! Er zijn verschillende soorten removers, waarvan sommige ook prettige bijwerkingen voor je nagels zouden hebben.



Dit zijn twee nagellak removers van Essence. Voor zo ver mij bekend is, is er nog een derde variant. De roze zou je nagels sterker maken en de paarse zou je nagels witter maken. Ik heb de roze nu al een tijd gebruikt en merk niet veel verschil, al zijn m'n nagels ook eigenlijk al hard genoeg. De paarse zit nog vol en ga ik testen als de roze op is. Deze kosten €1,49 per stuk.



Een berucht ingrediënt in nagellak remover is aceton. Het droogt zowel de nagels als de nagelriemen uit. Voor mensen wiens nagels dus niet sterk en hard zijn, kan dit behoorlijk nadelig zijn. Het kan nagels flink verzwakken, dan zullen ze sneller breken of scheuren zodra ze van het nagelbed af groeien.

Ik zelf gebruik stiekem maar al te graag nagellak remover met aceton. Het werkt gewoon tien keer sneller dan één zonder. Wat dus echt door die aceton komt. Voor mijn gevoel kunnen mijn nagels het ook best hebben. Erna smeer ik uiteraard wel graag wat Lemony Flutter of nagel olie! Ik koop steeds opnieuw de nagellak remover van Kruidvat eigenmerk (€1,29). Ik kan me ook niet voorstellen hoe ik een dikke laag glitter nagellak zonder deze ooit eraf zou krijgen.



Een basecoat gebruiken is ook een goed idee. Niet zozeer voor sterke of gezonde nagels. Maar wel voor mooie nagels! Als je altijd een basecoat gebruikt zullen je nagels minder snel verkleuren, want dat doet nagellak dus wel. Zie hier hoe mijn 'mooie nagels' zonder lakje erop uitzien:



En ik ben een sinner wat basecoats betreft. Tijdens het swatchen kan ik me er al helemaal niet aan op houden. Vaak als ik ze gewoon ga lakken doe ik het ook niet. Meestal alleen voor een nail-art of als ik een holografisch lakje op ga doen. Mijn nagels hebben het geweten! Ze zijn heel erg verkleurd.



Eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit, ik heb toch altijd nagellak op! Maar een french manicure zonder nude kleurtje over m'n nagels gaat echt niet meer! Dat wil ik dus wel gaan veranderen.
Het Duitse budget-merk P2 heeft een heel leuk, uitgebreid assortiment aan nagel-verzorging. Hier kwam ik ook dit nagel masker tegen, voor wittere nagels. Die ben ik nu pas kort aan het testen, maar dit peel-off maskertje bevalt me tot nu toe erg goed!

Nog een paar tips:

  • Ik heb zelf heel sterk het idee dat vaak nagellak ophebben je nagels sterker maakt. Er wordt dan wel aangeraden een aantal dagen per maand je nagels ongelakt te laten, voor mij maakt dit niet veel uit. Sinds ik altijd nagellak draag, zijn mijn nagels harder geworden.
  • Doe altijd voorzichtig zodra je nagels van de nagelbedden af zijn, als ze uitsteken. Ik heb haast al een self-nail-aware complex; ik let op waar ik langs af loop, kijk naar waar ik mijn hand heen beweeg, let op wat ik vast pak, raak alles eerst voorzichtig aan.. het zit echt diep.
  • Gebruik ze niet voor onhandig pruts-werk of in plaats van een mes of schaar (te enthousiast pakketjes openrukken, anyone?)
  • Draag handschoenen bij klusjes zoals de afwas of tuinwerk.
  • Mocht niets je nagels sterker lijken te maken? Er zijn heel wat nagel-verharders te koop, zowel bij drogisterijen en parfumerieën.

Zo. Dat was misschien wel het langste artikel wat ik tot nu toe heb geschreven! Ik hoop dat een aantal van jullie hier wat aan hebben gehad! De komende tijd zullen er ook nog een aantal andere nagel-verzorging artikelen komen. Ik heb de smaak te pakken en ga nog wat DIY's proberen :)

Liefs,
Maud