zaterdag 21 mei 2011

Haren door de jaren



Veel mensen kunnen zich haast niet voorstellen dat mijn natuurlijke haarkleur blond is. Alleen mensen die mij voor mijn dertiende konden, hebben mij blond gezien. Daarna is die kleur blond nooit meer terug geweest. Maar wel zo'n beetje alle haarkleuren en heel wat regenboog-kleurtjes! Na het zien van zo'n haar-timeline op MissLipgloss leek het me ook leuk om eens zo'n artikel te maken.

Als eerst even dit: jullie mogen heel hard gaan lachen om de geweldige foto's uit mijn 'alternatieve' periode (zullen we het maar noemen). De eerste foto is nog wel schattig, daarna komt een boel wat ik haast niet meer kan aankijken :')



Héél lang geleden! Ik heb echt geen flauw idee hoe oud ik en mijn neefje op deze foto zijn. Maar het is duidelijk dat ik erg blond was. Na deze foto is dat ook nog lang zo gebleven, wel was het nog veel langer geworden. Helaas heb ik even geen foto's uit die tijd.



Op mijn dertiende, in het tweede jaar van de middelbare school, was ik mijn blonde haar helemaal zat. Ik wou het verven, paars! Het werd meer wijnrood-paars. Maar ik vond het hartstikke gaaf destijds. Bij het zien van deze foto krijg ik zowat rillingen door m'n ruggengraat, wat erg!



Klein, maar de beste foto van dit kapsel. Ik wou ze zwart met rood, dat ging iets te ver voor mijn moeders verfkunsten. Dus we gingen naar de Kinki Kapper. De kleuren vond ik toen super, maar het was veel korter geknipt dan ik wou! Je ziet vaag dat het net tot aan m'n schouders komt. Ook had ik weer na een lange tijd (eerste foto denk ik) een pony! Die is gebleven, want ik hou van m'n pony.



Hier was ik net veertien jaar. Ik mocht eindelijk mijn haar helemaal zwart verven! Wat was ik blij! Ondertussen was het ook weer iets bijgegroeid. Twee mini-staartjes met kinderfrutsels vond ik heel schattig. Zoals je ziet op deze eerste drie foto's van m'n tienerjaren, ik begon met make-up. En ik had maar één item, een zwarte oogschaduw! Daarvan gebruikte ik steeds enthousiaster meer en meer. Foto's van na de ontdekking van de eyeliner zijn echt afschuwelijk, daar ging ik helemaal mee los. En.. m'n wenkbrauwen, dikke blonde rupsen.


Na wat meer gezeur mocht ik de zijkanten afscheren, wat je hier maar vaag ziet. Er ging wel een tijd overheen, aan de piercings te zien ben ik hier 15 jaar. Ook ging make-up al ietsje beter, ik tekende in elk geval de eyeliner niet meer door tot op m'n wangen!



Zwart was ik na twee à drie jaar weer zat. Ik wou terug naar blond! Op m'n 16e, begin 2006, kocht ik wat bleekpoeder en een ontwikkel-spul. M'n moeder deed dit twee keer één uur lang op m'n haar. Tussendoor klaagde ik een paar keer over een prikkerig en branderig gevoel. Kon volgens m'n moeder, effe doorbijten. Die avond was al duidelijk dat ik zeker nog niet blond was, helemaal bovenop was, maar onderaan was het donkerbruin.

De volgende ochtend werd ik wakker op een nat kussen en met een dikke knoop in mijn haar. Er was bleekmiddel op mijn hoofdhuid gekomen, wat daar een brandwond had veroorzaakt. 's Nachts heb ik dus flink liggen bloeden en daar is veel haar nog in gaan plakken, de volgende ochtend was het een grote korst met haar erdoorheen. Niiice.



Een paar maanden lang probeerde ik mijn haar lichter te krijgen met alleen zilvershampoo. Dat wou niet zo. En mijn gala kwam er al aan! Daar wou ik geen blond-bruin-donkerbruin haar. Dus ik verfde het een paar dagen van te voren bordeaux rood.



Goth prom :') Ik ben dus linksonder, met vriendjelief erachter. Haha, wat waren we toch nog.. apart. Mijn haarkleur vind ik hier wel heel mooi trouwens, het is zo'n beetje precies wat ik nu zo graag zou willen.



Toch wou ik toen blond nog een kans geven en we bleekten verder, en voorzichtiger! Het werd eerst wat strawberry-blond, duidelijk nog roodtinten erin.



Mijn haar werd nog iets lichter en toen heb ik vlak voor de zomer er dreads in laten vlechten. Witte, blonde en verschillende kleuren paars. Ik vind het nog steeds wel gaaf, al was dit wel wat rommelig.



Op vakantie bleken m'n dreads wel heel onhandig. Er bleef overal zand tussen hangen en als ik uit het water kwam woog het nat een paar kilo, wat erg zwaar  kan voelen! M'n moeder heeft het er daar nog uitgehaald. Dat voelde toen als een hele bevrijding! M'n haar was trouwens helemaal kapot inmiddels.



Terug van vakantie vond ik het blonde erg lelijk geworden. Je zag er zo goed aan dat het haar kapot was. Knalroze leek me ook wel gaaf! Dus dat deed ik! En ik verknipte m'n geliefde pony "^^ Ik heb op dit kapsel de meeste reacties gehad, van bekende en vreemde mensen. Echt leuk! Hier zie je ook wel dat m'n make-up skills er in m'n 16e levensjaar flink wat op vooruit zijn gegaan. Ik deed zelfs nog vaker de moeite om nepwimpers op te doen, zoals op deze foto.



In het najaar van 2006 paste m'n knalroze coupe niet meer bij het seizoen. Het merendeel verfde ik paars, dit werd echt dé kleur die ik wou toen ik mijn haar voor de allereerste keer verfde. Ik vond het toen ook super! De onderste laag was zwart geverfd. Mijn wenkbrauwen hield ik inmiddels ook al een tijd beter bij, al ging het bijtekenen nog niet zo super.



Wat me niet meer aan m'n paarse haar beviel weet ik niet meer. Maar ik verfde het grootste deel weer zwart, m'n pony bleef nog heel even paars. Het onderste deel van mijn haar ziet er ook heel dood uit hier!



Eind 2006 was ik weer helemaal back to black. Dat bleef ook nog een paar maanden zo. Op deze foto zie je het niet goed, maar mijn haar is hier een heel stuk korter. Een soort langere boblijn was het.



Dat korte koppie beviel me ook niet zo. In het voorjaar van 2007 liet ik weer dreads invlechten, dit keer zwarte met een paar witte. Ook is hier goed te zien dat ik al die tijd de zijkanten nog steeds afschoor. Ofja, al die tijd, twee jaartjes op deze foto.



Mijn dreads haalde ik er voor de zomer uit! Veel te warm en onhandig. Mijn bobje werd weer bijgewerkt en nog iets korter. Eigenlijk vind ik dit kapsel geweldig als ik het op deze foto zie. Ik zou het zo weer laten knippen, als ik me niet zou herinneren hoe erg ik lang haar in die tijd miste!



Gewoon zwart verveelde me al snel weer. Ik bleekte en verfde m'n lange pony/lok roze. Zodra het weer kon droeg ik het meestal in een klein knotje. Ik had zo'n hekel aan het korte model ervan. Dit was vlak voor de zomer van 2007, 17 jaar oud.



Ik begon mijn korte haar steeds erger te vinden, dus besloot ik extensions te nemen. Ik ging voor weaves. Hierbij wordt je eigen haar tegen je hoofd aangevlochten, daaraan worden de 'lappen' haar vast genaaid.


De zomer kwam ten einde, ik werd 18 en mijn pony was met de tijd vanzelf weer blond geworden, bijna weer mijn natuurlijke haarkleur! Ik was blij met mijn weaves en weer lang lijkende haar! Al waren ze niet van goede kwaliteit. Op de eerste plaats: echt menselijk haar. Leuk, maar natuurlijk zwart is.. tja minder diep zwart dan geverfd zwart haar. Snel geverfd dus! Vervolgens krulde het als het nat was geweest, terwijl mijn eigen haar van nature hartstikke stijl is.



Ik begon met de kappersopleiding en ook direct met stage. Dit was in een belachelijk dure kakker-salon (no offense!) die ik hier absoluut niet wil promoten. Mijn weaves waren ordinair en konden echt niet. Die werden en dus uitgehaald. Nog steeds een hekel aan m'n korte haar hebbend, deed ik er vaak m'n 'dreads klem' erin (grote klem met dreads eraan, uiteraard niet naar die stage; was "zóóó ordinair"). Mijn blonde pony hebben ze me daar toen wel heel mooi en gaaf in allerlei kleurtjes paars en roze geverfd! Ach ja, gelukkig was alles gratis ;)



Deze heb ik verknipt omdat ik hem héél lelijk vind, haha! Maar je ziet dat mijn pony roze en vaal is. Ik werd dus na een maand ongeveer ontslagen bij mijn stageplaats. Blij toe eigenlijk, ik paste daar gewoon totaal niet in die sfeer. Zelf al die kleurtjes bijhouden was iets te moeilijk, dus probeerde ik lichtroze. Dat was al zowat vaal na de verf uitspoelen (bij wijze van). Ook knipte ik m'n pony weer 'recht'.



Via de kappersopleiding werd ik model voor een kapperswedstrijd. Ik werd gestrikt door de vraag "Jij durft wel wat met je haar hè?" Na te hebben toegestemd heb je niet meer veel over je haar te zeggen helaas. Het werd zo kort! Het groene vond ik wel gaaf! Maar zo kort, check de andere (afschuuuwelijke) kant:



Zo kort! En dit was met de carnaval, dus al weer wat weken later. De wedstrijd was eind januari. And I can't stress it enough, het was KORT! Je ziet vaag (boven m'n oor) doorschemeren dat ik de zijkanten nog steeds afschoor. Het groene zelf bijhouden was me te veel moeite, dus werd het weer even helemaal zwart.



Ik had inmiddels al een tijdje een nieuwe stageplaats. Een erg leuke! Unico Kappers in Amstenrade. Hier werd ik verliefd op de bruin-rode kleur die een vaste klant er altijd liet doen. Dus toen er een keer een gaatje was werd ik gebleekt en geverfd! En uiteraard ook weer eens fatsoenlijk geknipt. Ik droeg vaak een haarband en toupeerde het haar erachter wat omhoog, zo leek het voor mijn gevoel iets minder kort!



Hier zie je goed hoe kort de ene kant nog steeds was. Dit zal in het voorjaar zijn geweest. Het rood-bruine vond ik al snel saai. Ik liet een flinke pluk van m'n pony uitbleken en de rest werd een stuk donkerder bruin.



De blonde pluk was niet zwart geverfd, maar grotendeels afgebroken! Dat zie je ook bovenin m'n pony een beetje. M'n haar trok al het bleken en verven echt niet meer. De achterkant was weer lang genoeg voor m'n kleine knotje, daar was ik blij om. Toch kon ik 't niet laten om een roze plukje te nemen voor Pinkpop.



Het werd tijd voor een laaange groeiperiode! De afgebroken pony groeide blond uit. De rest werd donkerbruin door het minder verven, ik hield alleen bovenop de uitgroei bij. De paarse plukken zijn clip-in-extensions! Veel handiger dan steeds plukken bleken en verven.



Wel weer zwart geverfd, maar de blauwe plukken zijn weer clip-ins! M'n pony was ook weer recht. Dit was begin 2009 denk ik, op m'n 19e. Hier was alweer heel blij met de lengte van 'net over m'n schouders'.



Het groeide ook behoorlijk gezond! Ik bleef het alleen zwart verven en dat kon m'n haar goed hebben. M'n pony is in deze periode nog wel wat keren verwisseld tussen recht en schuin. Voor de rest liet ik het vooral groeien! Deze foto zal van het voorjaar 2009 zijn.



Tegen het begin van de zomer van 2010 was het nog steeds alleen zwart geweest, m'n pony was in deze tijd weer 'es recht. M'n haar verveelde me. Ik begon al met weer vaker m'n dreads-klem in te doen, maar dan in een giga-knot, vind ik nog steeds erg leuk :)



Eind 2010 hakte ik de knoop door en ging ik weer eens naar een kapper. Ik liet wat plukjes bleken en het rood verven. Inmiddels verf ik het thuis ook altijd rood, waardoor de uitgroei al wat meer de juiste kleur begint te krijgen :) Deze foto is vrij recent, begin mei genomen.

En dat was het dan! Ik heb een heleboel geks met m'n haren gedaan, destijds vond ik het te gek en nu heb ik leuke foto's om terug te kijken. Wel denk ik niet dat er nog ooit zo'n regenboog-kleurtje in m'n haar zal komen. Hopelijk vonden jullie het leuk om te zien :)

Hoe zag jou apartste kapsel uit?

Liefs,
Maud